Kontrola skarbowa – jak się do niej przygotować?

Urzędy skarbowe każdego roku przeprowadzają tysiące kontroli podatkowych. Niestety dla przedsiębiorców każdego roku wzrasta również ich efektywność. Jak więc dobrze przygotować się do kontroli skarbowej? Gdzie znaleźć dobre biuro rachunkowe, dla którego prowadzenie księgowości w Warszawie, nie będzie stanowiło wyzwania?

Zawiadomienie o kontroli

Zdecydowana większość kontroli skarbowych odbywa się po wcześniejszym wysłaniu zawiadomienia. Zgodnie z obowiązującym prawem wizyta ta musi zostać zapowiedziana co najmniej na tydzień przed.  W zawiadomieniu powinny znajdować się również informacje o zakresie planowanej kontroli. Z punktu widzenia przedsiębiorcy jest to dość dużym ułatwieniem. Dzięki temu wiadomo bowiem, czego kontrola będzie dotyczyła. Gdy pojawią się ewentualne błędy, warto wiedzieć, że można poddać je korekcie. Zgodnie z przepisami kontrolowana placówka ma prawo do ustanowienia swojego pełnomocnika. Najczęściej jest to osoba, która odpowiada za prowadzenie księgowości.

Wyznaczenie reprezentanta firmy, który będzie odpowiadał za kwestie związane z wizytą urzędu skarbowego, ma wiele zalet. Przede wszystkim zapewnia to kontrolowanej firmie pewność, że w trakcie wizyty urzędnika, kontrola zostanie przeprowadzona poprawnie, a znajomość przepisów może nieraz uchronić firmę przed dużymi karami. Ponadto jest to bardzo wygodne dla przedsiębiorcy rozwiązanie.

Księgowość – kontrola skarbowa

Zgodnie z przepisami pełnomocnikiem firmy może zostać osoba, która jest zdolna do podejmowania czynności prawnych. Teoretycznie więc może to być każdy, kto ukończył pełnoletność i nie został ubezwłasnowolniony. W praktyce, zwykle jest to biuro rachunkowe odpowiadające za prowadzenie księgowości w danym przedsiębiorstwie.