Czy każda firma musi mieć księgowego?
Opublikowano 8 listopada 2023

Prowadzenie firmy wymaga wiedzy z różnych dziedzin. Szczególnie ma to miejsce w przypadku jednoosobowej działalności, kiedy to przedsiębiorca często jest jednocześnie właścicielem firmy, osobą wykonującą usługi, marketingowcem, handlowcem i księgowym w jednym. Trudno wówczas nadążyć za trendami w każdej z tych dziedzin. Dlatego część obowiązków z pewnością warto oddelegować, aby zoptymalizować różnorodne procesy. Obszarem, w którym przydaje się wsparcie, jest z pewnością księgowość. Trudno być na bieżąco ze wszystkimi aktualizacjami i dobrze interpretować przepisy, szczególnie jeśli ma się z nimi do czynienia po raz pierwszy. Jakie są jeszcze korzyści z posiadania księgowego w firmie?

Czym zajmuje się księgowy?

Księgowy w firmie zajmuje się różnorodnymi zadaniami. Z jednej strony jego działalność może polegać na udzielaniu przedsiębiorcy konsultacji i przedstawianiu najlepszych dla niego rozwiązań. Księgowi mają aktualną wiedzę na temat prawa finansowego i śledzą na bieżąco wszystkie kazusy, co sprawdza się szczególnie w przypadku księgowości w firmie od jej praktycznej strony. Księgowy dobrze zna przepisy i w oparciu o własne doświadczenie proponuje najlepsze dla danej firmy rozwiązania finansowe. Z drugiej zaś strony jego praca ma wymiar praktyczny, gdy księgowy zajmuje się wszystkimi finansami dotyczącymi danego przedsiębiorstwa – księguje faktury dokumentujące sprzedaż usług lub towarów, rozlicza składki i świadczenia, odlicza należne ulgi, wysyła deklaracje do urzędu skarbowego i zakładu ubezpieczeń społecznych, prowadzi ewidencję księgową, bierze udział w sprawozdaniach finansowych.

Czy każda firma potrzebuje księgowego?

Prowadzenie księgowości jest obowiązkowe w przypadku każdego rodzaju firmy – także jednoosobowej działalności gospodarczej. Niektórzy decydują się na samodzielne prowadzenie księgowości, co jest jednak bardzo trudne i wymaga olbrzymiej wiedzy oraz czasu. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest powierzenie księgowości wykwalifikowanym pracownikom biura rachunkowego, którzy dopilnują wszelkich terminów i zasad prawnych. Praktycznie każda firma potrzebuje dedykowanej osoby, która będzie zajmowała się finansami. W przypadku działalności na małą skalę nie trzeba od razu zatrudniać etatowego księgowego, można zlecić mu drobne zadania, a nie zatrudniać wewnątrz firmy. Bardziej rozbudowane przedsiębiorstwa posiadają całe działy księgowości, w tym rozbudowaną strukturę pracowników działu finansowego, i nie jest to niczym zaskakującym. Firmy, które realizują miesięcznie setki zleceń i zatrudniają wielu pracowników, nie będą w stanie funkcjonować bez wykwalifikowanych księgowych.

Co cechuje dobrego księgowego?

Dobry księgowy powinien wyróżniać się:

  • Wiedzą – każdy księgowy powinien posiadać odpowiednie wykształcenie i aktualizować swoją wiedzę,
  • Dyskrecją – księgowy to osoba, która ma dostęp do wrażliwych danych na temat swojego klienta,
  • Lojalnością – osoba zajmująca się finansami powinna być lojalna wobec swoich zleceniodawców,
  • Ambicją – księgowy powinien ciągle szukać nowych rozwiązań finansowych i optymalizujących finanse firmy,
  • Skrupulatnością – praca z finansami, dokumentami i urzędami wymaga utrzymania porządku i dokładności.

Aby we właściwy sposób prowadzić firmową księgowość warto nawiązać współpracę z profesjonalnym księgowym. Biuro rachunkowe w Warszawie to najlepszy wybór dla przedsiębiorców ze stolicy i najbliższej okolicy, którzy potrzebują wsparcia w zakresie prowadzenia finansów całej firmy.

Dowiedz się więcej z naszego bloga