Na wstępie należałoby wskazać, że E-doręczenia to nic innego jak elektroniczny odpowiednik listu poleconego za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. E-doręczenia stanowią bowiem cyfrową formę komunikacji obywateli oraz przedsiębiorców z podmiotami publicznymi. Wskazana forma komunikacji pod względem prawnym ma być równoważna tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru, jak również doręczeniem w formie osobistej.
Co istotne, w regulacji dot. E-doręczeń ustawodawca przewidział również, tzw. publiczną usługę hybrydową dla osób wykluczonych cyfrowo. W tego typu sytuacji, korespondencja z administracją publiczną będzie mogła zostać dostarczana tradycyjnie, w formie papierowej, przy czym w urzędach będzie ona zapisywana w formie cyfrowej.
Podstawą prawną działania rejestrowanych doręczeń elektronicznych (E-doręczeń) są:
W tym miejscu warto również wskazać, że niezwykle istotnym dokumentem w kontekście wprowadzenia usługi E-doręczeń jest także Komunikat Ministra Cyfryzacji z dnia 21 grudnia 2023 r. zmieniający komunikat w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych niezbędnych do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej oraz udostępnienia w systemie teleinformatycznym punktu dostępu do usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego w ruchu transgranicznym (Dz. U. poz. 2764)., który wskazuje dzień 1 października 2024 r., jako dzień wdrożenia systemu E-doręczeń, dla pierwszej grupy podmiotów.
Zgodnie z informacjami wynikającymi ze wspomnianych powyżej aktów prawnych oraz informacjami umieszczonymi na stronach rządowych, dzięki usłudze E-doręczeń obywatele oraz przedsiębiorcy będą mieli możliwość wysyłania oraz odbierania dokumentów elektronicznych o dowolnej porze oraz z dowolnego miejsca. W tym celu wymagane jest wyłącznie posiadanie Internetu oraz założenie adresu do E-doręczeń.
Co istotne, zgodnie z założeniem ustawodawcy, stopniowo wszystkie urzędy mają zacząć używać E-doręczeń do komunikacji z obywatelami oraz przedsiębiorcami. Urzędy te będą mogły połączyć system E-doręczeń z posiadanymi systemami elektronicznego zarządzania dokumentami.
Podkreślenia wymaga, że obowiązek korzystania z E-doręczeń będzie dotyczył wszystkich podmiotów publicznych oraz firm rejestrowanych w KRS i CEiDG. Obowiązek ten będzie wprowadzany stopniowo, zgodnie z ustalonym harmonogramem wynikającym z Ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.
Wspomniany harmonogram przedstawia się w sposób następujący:
PODMIOTY PUBLICZNE | |
Organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy (art. 155 ust. 1 ustawy). | Od 01.10.2024 r. – termin określony w komunikacie Ministra Cyfryzacji z dnia 21 grudnia 2023 r. |
Inne organy władzy publicznej, w tym organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy (art. 155 ust. 2 ustawy). | |
Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (art. 155 ust. 3 ustawy). | |
Narodowy Fundusz Zdrowia (art. 155 ust. 4 ustawy). | |
Agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, państwowe fundusze celowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne, Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, państwowe i samorządowe instytucje kultury, inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych (art. 155 ust. 5 ustawy). | |
Jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitarne oraz samorządowe zakłady budżetowe – w zakresie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (art. 155 ust. 6 ustawy). | |
Inne podmioty publiczne (art. 155 ust. 9 ustawy). | Od 01.01.2025 r. |
Jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitalne i samorządowe zakłady budżetowe – w zakresie publicznej usługi hybrydowej (art. 155 ust. 6 ustawy). | Od 01.10.2029 r. |
Sądy, trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna (art. 155 ust. 7 ustawy). |
PODMIOTY NIEPUBLICZNE | |
Osoby wykonujące zawody zaufania publicznego: · adwokata, · radcy prawnego, · doradcy podatkowego, · doradcy restrukturyzacyjnego, · rzecznika patentowego, · notariusza. | Od 01.10.2024 r. – termin określony w komunikacie Ministra Cyfryzacji z dnia 21 grudnia 2023 r. |
Podmioty niepubliczne rejestrujące się do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) od 1 października 2024 r. (art. 9 ust. 1 pkt 1 – 8, art. 155 ust. 10 oraz art. 166 pkt 5 ustawy). | |
Podmioty niepubliczne zarejestrowane w KRS przed 1 października 2024 r. (art. 151 ust. 1 ustawy). | Od 01.01.2025 r. |
Podmioty niepubliczne składające wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG) (art. 152 ust. 1 ustawy). | Od 01.01.2025 r. |
Podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. – w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30 czerwca 2025 r. (art. 152 ust. 2 ustawy) | Od 01.07.2025 r. |
Podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. (art. 152 ust. 3 ustawy) | Od 01.10.2026 r. |
Pamiętaj, że dla własnego bezpieczeństwa należy przedyskutować sprawę z doradcą podatkowym lub radcą prawnym.
Na konsultację w łatwy sposób umówisz się pod numerem +48 538 116 064
Doradca biznesowy skontaktuje się z Tobą
i wspólnie ustalimy czy i jak możemy Ci pomóc?
Pracujemy od poniedziałku do piątku
w godzinach od 8:00 do 17:00