Estoński CIT to specyficzny system opodatkowania, który ma na celu promowanie reinwestowania zysków przez firmy. Jednakże, korzystając z samochodów firmowych w spółce z o.o., która korzysta z modelu estońskiego, obowiązują specyficzne zasady rozliczenia. Kiedy zatem te rozwiązanie jest opłacalne?
Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako „ustawa o CIT”), opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku).
Dodatkowo, opodatkowaniu podlega dochód odpowiadający:
1) wysokości ukrytych zysków (dochodów z tytułu ukrytych zysków),
2) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą).
Należy więc zauważyć, że przy Estońskim CIT nie mamy do czynienia ze standardowym modelem rozliczenia, tj. przychód – koszty uzyskania przychodów. Istotny z punktu widzenia Estońskiego CIT jest dochód podzielony pomiędzy wspólników i przeznaczony do wypłaty.
Stawki podatku przy zastosowaniu Estońskiego CIT wynoszą obecnie:
1) 10 % podstawy opodatkowania – w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2) 20 % podstawy opodatkowania – w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Zgodnie z zasadami ogólnymi opodatkowania CIT, w przypadku nabycia pojazdu (lub zawarcia umowy leasingu), podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów jedynie:
1) 225 tys. zł – w przypadku aut elektrycznych,
2) 150 tys. zł – w przypadku pozostałych aut (spalinowych, hybrydowych).
Oznacza to, że nabycie auta „luksusowego”, którego wartość jest znacznie przekroczona w oparciu o ww. limity jest z punktu widzenia podatkowego nierentowne, ponieważ uniemożliwia zaliczenie w koszty istotnej części poniesionego wydatku.
Natomiast, powyższe limity nie mają zastosowania w przypadku korzystania z mechanizmu Estońskiego CIT. Jednak, jeżeli nabyty samochód będzie wykorzystywany do celów mieszanych (tzw. także do celów prywatnych), 50 % kwoty pojazdu/raty leasingowej będzie stanowiło ukryty dochód lub wydatek niezwiązany z działalnością gospodarczą, opodatkowany Estońskim CIT właściwą stawką (10 lub 20 %).
W praktyce oznacza to, że przy nabyciu samochodu firmowego do spółki przy korzystaniu z Estońskiego CIT i wykorzystywaniu go do celów mieszanych, pojawi się dochód podlegający opodatkowaniu.
Pamiętaj, że dla własnego bezpieczeństwa należy przedyskutować sprawę z doradcą podatkowym lub radcą prawnym.
Jeżeli interesuje Cię konsultacja sprawdź naszą ofertę
Doradca biznesowy skontaktuje się z Tobą
i wspólnie ustalimy czy i jak możemy Ci pomóc?
Pracujemy od poniedziałku do piątku
w godzinach od 8:00 do 17:00