Leasing, jako popularna forma finansowania aktywów, może znacząco wpływać na strukturę bilansu oraz wyniki finansowe firmy. W kontekście obowiązujących standardów rachunkowości oraz dynamicznie zmieniającego się otoczenia prawno-finansowego, właściwe ujęcie leasingu w bilansie staje się nie tylko wymogiem formalnym, ale również strategicznym wyzwaniem. Kiedy przedsiębiorca musi stosować reguły bilansowe?
W pierwszej kolejności należy wskazać, że pojęcie leasingu jest rozpatrywane oddzielne na gruncie przepisów prawa podatkowego i bilansowego. Aby leasing mógł być uznany za leasing finansowy na gruncie prawa bilansowego, muszą zostać spełnione przesłanki wyrażone w art. 3 ust. 4 ustawy o rachunkowości (dalej jako „u.o.r.”).
Stosownie do wyżej przywołanego art. 3 ust. 4 u.o.r., jeżeli jednostka przyjęła do używania obce środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne na mocy umowy, zgodnie z którą jedna ze stron, zwana dalej “finansującym”, oddaje drugiej stronie, zwanej dalej “korzystającym”, środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne do odpłatnego używania lub również pobierania pożytków na czas oznaczony, środki te i wartości zalicza się do aktywów trwałych korzystającego, jeżeli umowa spełnia co najmniej jeden z następujących warunków:
W przypadku, gdy spełniony zostanie co najmniej jeden z powyższych warunków, oddane do używania środki trwałego lub wartości niematerialne i prawne podlegają zaliczeniu u finansującego do aktywów finansowych odpowiednio jako inne długoterminowe bądź krótkoterminowe aktywa.
Ustawodawca wprowadził wyjątek od stosowania wyżej opisanych reguł i w art. 3 ust. 6 wskazał, że jednostki, z wyjątkiem jednostek, o których mowa w ust. 1e pkt 1-6, które za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
– mogą dokonywać kwalifikacji umów, o których mowa w ust. 4, według zasad określonych w przepisach podatkowych i nie stosować przepisów ust. 4 i 5.
Takie podmioty mogą zatem dokonywać kwalifikacji umów leasingu wyłącznie według zasad określonych w przepisach podatkowych, bez konieczności stosowania reguł określonych w prawie bilansowym. Jest to również niezależne od formy organizacyjno-prawnej.
Warto przy tym wskazać, że jeszcze do 2015 roku obowiązek ujawniania przedmiotu leasingu w księgach rachunkowych jako środek trwały był zależny od obowiązku badania sprawozdania finansowego. Obecnie, jednostka może podlegać obowiązkowi badania sprawozdania finansowego (w tym bilansu), a jednocześnie nie spełniać warunków (limitów) określonych w art. 3 ust. 6 u.o.r. i nie rozpoznawać leasingu jako leasing finansowy. Jednakże, na marginesie należy dodać, że kierownik jednostki może podjąć w tym zakresie odmienną decyzję i ujmować leasing jako finansowy pomimo braku takiego obowiązku.
Pamiętaj że dla bezpieczeństwa, najlepiej skontaktować się z doradcą podatkowym.
Doradca biznesowy skontaktuje się z Tobą
i wspólnie ustalimy czy i jak możemy Ci pomóc?
Pracujemy od poniedziałku do piątku
w godzinach od 8:00 do 17:00